Weekend Rhino & Lion Park and Soweto - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Angelique Micheels - WaarBenJij.nu Weekend Rhino & Lion Park and Soweto - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Angelique Micheels - WaarBenJij.nu

Weekend Rhino & Lion Park and Soweto

Door: angeliquemicheels

Blijf op de hoogte en volg Angelique

03 Oktober 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Op zaterdag zijn Auke, Johanna, Olivier en ik naar het Rhino & Lion Park geweest. We hadden de auto van iemand gepakt die deze had gehuurd. De heenweg verliep best goed, we zijn natuurlijk niet in één keer goed gereden maar binnen 2 uur waren we daar. Het was de bedoeling dat je door dit park heenrijd en dan foto’s maakt. Het is in een hele mooie omgeving waar de dieren eigenlijk gewoon vrij samen leven. We hebben kleine Pumba’s gezien en allemaal andere dieren. Op een begeven moment kwamen we aan bij het Visitors Centre waar je ook kon eten en waar ze een Animal Crêche hebben.
Dit was zo schattig en leuk.. :D Er waren kleine leeuwtjes, tijgertjes, hyena’s en bat-eared foxes en nog andere kleine dieren als vogels en schildpadden. Als je op de foto wilde met een babytijger of een ander dier dan moest je R30 betalen en dan had je ongeveer 5 min. Wij hebben gekozen voor de babyleeuwtjes. Er waren 2 leeuwtjes, Valentino (male) was 9 maanden oud en Nala (female) 6 maanden oud. Ook waren er in die kooi 2 kleine witte leeuwtjes. Ik moet zeggen dat ik dit een van de coolste ervaringen vind. Ik heb gewoon een leeuw geaaid alsof het een kat was :P hoe cool is dat!
Nou dit was dus al heel leuk maar we hadden pas een deel van het park gehad, nu moesten we verder rijden, alleen hadden we een platte band! In het begin viel het nog wel mee dus we dachten..Okee dit lukt wel, we gaan gewoon verder. De route volgde en we kwamen aan bij een afgesloten deel waar de leeuwen, cheetahs en wild dogs verblijven. Ook wel Predator Camp Roads genoemd, hier mag je dus ook niet je ramen open hebben en al zeker niet uit de auto gaan. Nou ik reed over de wegen en het werd steeds erger en al een aantal auto’s passeerden ons en zeiden dat onze band plat was. Lekker dan! Zit je in een leeuwengedeelte met een platte band haha..
Voor onze eigen veiligheid ben ik maar terug gereden en hebben we de snelste route naar de uitgang gepakt. Eenmaal in veiligheid, hebben we de band verwisseld :P

Zondag zijn we naar Soweto (South Western Township) gegaan, dit is de meest bekende Township in Zuid-Afrika. We hoefden eigenlijk niks te betalen voor de rondleiding maar hebben een donatie gedaan aan het Youth Centre. We waren met 16 mensen en ieder heeft R100 gegeven. We hebben R500 gebruikt voor speelgoed en snoep te kopen en R1100 is geschonken voor andere benodigdheden zoals spullen voor les te geven, eten, drinken etc. We zijn naar een klein dorpje in Soweto geweest, genaamd Kliptown. Dit dorp bestaat uit 2 gedeeltes dat verdeeld is door een treinspoor. De rechterkant is heel arm en aan de andere kant zijn de voorzieningen beter. Hier vindt je ook winkeltjes, supermarktjes, betere woningen en Freedom Square, dit is een plein met kunst van artiesten uit Soweto en waar iedereen kan zitten en van hun vrijheid kan genieten. Het is erg moeilijk om te zien hoe deze mensen wonen. Ze hebben zo weinig maar toch zijn ze gelukkig. Om dit te zien, veranderd je hele beeld. We hebben een rondleiding gehad in allebei de gedeeltes en iedereen zwaaide naar ons, vooral de kindjes. Zij zijn echt heel lief! Na de rondleiding kwamen we terug bij het Youth Centre waar alle kinderen aan het spelen waren. En ze vroegen ons mee te doen.. :D de kinderen pakken je hand vast en leggen je uit hoe je het spel moet spelen. We hebben echt een hele leuke tijd gehad, een mooie ervaring! Ook zijn we gaan lunchen in het Mponya Winkelcentrum, erg modern winkelcentrum maar niet heel veilig, vooral niet voor blanke mensen. Bij de ingang zagen we schoten in het glas .. mmm!
Vervolgens zijn we naar een mooier gedeelte van Soweto gegaan, waar ook Nelson Mandela woonde en zijn huis tegenwoordig een klein museum en toeristische attractie is in de bekende Vilakazi Street. Een ander beroemd persoon uit Soweto is Desmond Tutu, bisschop en activist die beroemd werd door zijn weerstand tegen de Apartheid. De Apartheid heeft een grote rol gespeeld in Zuid-Afrika en ook al is het nu niet meer zo, je merkt dat de mensen dit nooit zullen vergeten.

Toen we thuis kwamen begon het echt te stormen, Jaaaa mensen Hollands weer! Het heeft de hele avond en nacht geonweerd en geregend. Maar het heeft ook wel iets gezelligs :D lekker buiten zitten in het loungegedeelte, sigaretje en een theetje erbij :D massages geven haha een fijne rustige avond!

• 03 Oktober 2011 - 19:43

Oma En Opa Houben:

Angelique wat een beleving in die dierentuin,wat leuk het verhaal over de dieren Dit zou Opa ook fijn vinden zo iets te bezichtigen.Dan de bezichtiging in Soweto bij die beroemdheden,echt super!!!Wij hebben gelukkig al 12 dagen prachtig weer,we hebben de regen en onweer even door gestuurd naar Zuid-Afrika haha.Laat weer eens van je horen op Skype.Groetjes en een dikke knuffel van Opa en Oma.???????

• 03 Oktober 2011 - 19:57

Anita, Hans & Mitch:

Ha die leeuwenkoning, je kunt strakjes alle kanten op als je terug komt.......zelfs het Circus in als leeuwentemmer, of als automonteur.
    Zelfs als au pair, schooljuf kun je beginnen. wat en verhalen allemaal.
    Als je nog eens wat tijd over hebt zouden we het leuk vinden om je nog eens even op skype tegen te komen.
    Kijk maar als je tijd en zin hebt stuur je maar een even een smsje.

Lieve groetjes uit de rimboe van Limburg, the Netherlands.

Anita, Hans & Mitch xxxxx

• 07 Oktober 2011 - 11:57