Laatste weken en terugreis - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Angelique Micheels - WaarBenJij.nu Laatste weken en terugreis - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Angelique Micheels - WaarBenJij.nu

Laatste weken en terugreis

Door: angeliquemicheels

Blijf op de hoogte en volg Angelique

12 Februari 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hier mijn laatste reisverslag van mijn laatste weken in Zuid-Afrika.

Op 4 januari 2012 zijn we vanuit Kaapstad teruggevlogen naar Johannesburg. Weer 'thuiskomen' in Pretoria. De laatste maand bestond vooruit uit afscheid nemen, maar ook nieuwe mensen verwelkomen in ons leuke, gezellige huis. Er zijn 3 nieuwe Franse jongens, 1 Italiaanse jongen, 1 Nederlandse jongen en 1 Nederlands meisje ingetrokken. Een beetje een dubbel gevoel omdat Auke en ik bijna naar huis gingen en dat van de nieuwe mensen het avontuur net begon.
Maar goed, onze laatste weken waren wel echt geslaagde weken. Tevens hebben wij onze stage afgerond met een 10 en ze hebben ons een baan aangeboden. Ze waren echt ontzettend enthousiast dus dat was wel leuk voor ons. We hebben dus niet alleen ‘vakantie’ gehad, maar ook nog iets gedaan qua school :P ..
Elke week in de maand januari ging er wel iemand weg. Was het niet in ons huis dan was het wel in de 2 Nederlandse huizen. Het afscheidsfeest van Pim, Jeroen en Thijs was zo geslaagd, dat er nog een deel 2 kwam.. :D erg leuke feestjes om nooit meer te vergeten!
In de weekenden hebben we eigenlijk niet meer zo heel veel gedaan omdat we eigenlijk al alles hadden gezien in de buurt van Pretoria, vandaar dat we gewoon lekker van de zon hebben genoten en vooral veel op stap zijn geweest :D ..

Ongeveer anderhalve week voordat Auke en ik naar huis zouden gaan, hebben we van 6 vrienden in één keer afscheid moeten nemen. Dat vond ik toch wel zwaar. Als je bijna 6 maanden met mensen omgaat en dan opeens zijn ze er niet meer. En ik wist dat het voor ons ook steeds dichterbij kwam.
Dus de laatste 2 weken heb ik toch wel een raar gevoel van binnen gehad. Ik was ook wel blij om naar huis te gaan en iedereen weer te zien, maar ik was ook heel verdrietig om dit deel van mijn leven af te sluiten. Want zo is het wel, je bouwt een leven op met nieuwe vrienden en dan is het opeens weer voorbij. De tijd is echt voorbij gevlogen!

Laatste weekend:
Ons laatste weekend hebben we op vrijdag een braai gehouden en iedereen uitgenodigd waaronder de mensen die nog over waren in een van de Nederlandse huizen en onze Duitse collega’s van onze stage. Ons laatste weekend op stap was wel leuk, maar uiteraard niet hetzelfde meer. Ik miste toch echt wel een groot deel van onze vriendenkring. Daarnaast ben ik ook nog naar het Lion Park geweest om toch nog even met de kleine leeuwtjes te knuffelen :D zoiets doe je natuurlijk niet elke dag!

In onze laatste dagen hebben we vooral in de zon gelegen, koffer ingepakt en ons voorbereid op onze terugreis. Wel ben ik nog naar een Drive-in bioscoop geweest, dit is de eerste Drive-in bioscoop in de wereld die op een shopping mall is gebouwd! Dus dat vond ik wel heel erg leuk om daar nog naartoe te gaan.

De dag van ons afscheid:
We zijn op donderdag 2 februari 2012 vroeg opgestaan omdat we van sommige mensen al afscheid moesten nemen die naar hun werk gingen. De check-out time was om 10:00 uur dus we moesten onze spullen ook maar eens uit de kamer halen en alles nog eens dubbel checken.
De eigenaren van Friends Accommodation wilden nog met ons ontbijten bij een gezellig plekje op Duncan Street, een erg leuk plekje die we eigenlijk eerder hadden moeten ontdekken.
In de middag zijn we nog gaan lunchen met 3 huisgenoten. En daarna hebben we eigenlijk thuis gewacht om naar het vliegveld te gaan. Je hebt dan zo´n raar gevoel, je kunt namelijk niks meer doen, alleen maar genieten van je laatste momenten ´thuis´.
2 Nederlandse vrienden zouden ons om 16:30 uur op komen halen en naar het vliegveld brengen. Rond een uur of 16:00 zijn sommige huisgenoten naar huis gekomen van hun werk om van ons voor de laatste keer afscheid te nemen. We hebben nog een fles wijn samen gedronken en de laatste foto’s gemaakt. Toen was de tijd aangebroken, we moesten gaan.
Dit vond ik echt heel moeilijk, ik was zo verdrietig en dan realiseer je dat je deze ervaring nooit meer zo zal meemaken. Ik kan natuurlijk altijd teruggaan naar Zuid-Afrika. Maar de ervaring die ik heb gehad met de mensen die ik heb ontmoet was zo geweldig! Dus had er wel een beetje moeite mee om daar nu definitief afscheid van te nemen.
Eenmaal op het vliegveld aangekomen heb ik nog een paar momentjes gehad dat ik verdrietig was, maar toen het er echt op aankwam om door de douane te gaan, waren mijn tranen eigenlijk op. Ik was er wel klaar voor, het was ingezonken en had er wel vrede mee.
De vliegreis is goed gegaan en kwam om 10:30 uur aan in Nederland veilig en met slippers :P haha meeste mensen hebben me stom aangekeken. Mijn moeder stond klaar met laarzen, sokken, winterjas, sjaal en handschoenen :D … het was dan ook echt koud buiten! Dit was wel even een schok!

Nu ben ik al 9 dagen terug in Nederland en begin nu wel weer te wennen. Het oude leventje kan ik weer oppakken en ben ook met een nieuwe stage begonnen. Bijna afstuderen! :D

Bedankt dat jullie mijn reisverslagen hebben gelezen en voor de leuke reacties!

  • 12 Februari 2012 - 16:56

    Anne-Marie, YPO ZA:

    Hoi Angelique, wat een mooi en herkenbaar verslag en proficiat met je super goede cijfer! Krijg je nu echt een tien? Als mijn studenten dat krijgen maak ik er altijd een 9 of 9.5 van.... Maar goed, het wil natuurlijk wel wat zeggen! Heb je bij facility management al een presentatie gegeven of ga je dat nog doen? Want het zou natuurlijk wel super zijn als er in de toekomst meer FM studenten de stap durven wagen naar ZA en in het bijzonder naar TLF!
    Koester je herinneringen en benut je ervaringen! En succes met je afstudeerstage!
    we zien elkaar nog bij de YPO reunie (hoor je binnenkort meer van)
    groetjes Anne-Marie

  • 01 Maart 2012 - 22:43

    Opa En Oma.Houben.:

    Hoi Angelique.wat een leuke reisverslagen en wat een de belevenis waar je overal geweest bent en gezien hebt.Dit is iets om nooit te vergeten,de schoonheid van Zuid-Afrika.Je kan altijd nog terug kijken naar de mooie foto,s,die je ons hebt laten zien.Maar Angelique Opa en Oma zijn blij dat je gezond en wel weer thuis bent,vooral omdat Opa ziek is.Hij heeft zo naar je terug komst uit gekeken,het is hem gelukt.nu je diploma nog dan is alles weer alles rond.

    Groetjes van Opa en Oma. Houben

    En succes met het zoeken naar een baan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Angelique

Actief sinds 18 Aug. 2011
Verslag gelezen: 968
Totaal aantal bezoekers 20519

Voorgaande reizen:

27 December 2015 - 24 Januari 2016

Thailand

08 November 2013 - 08 Januari 2014

Trip Down Under!

28 Augustus 2011 - 03 Februari 2012

Stage Pretoria

Landen bezocht: