Union, Voortrekker, Cullinan, Museum, Fort & Gold - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Angelique Micheels - WaarBenJij.nu Union, Voortrekker, Cullinan, Museum, Fort & Gold - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Angelique Micheels - WaarBenJij.nu

Union, Voortrekker, Cullinan, Museum, Fort & Gold

Door: angeliquemicheels

Blijf op de hoogte en volg Angelique

14 November 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Weekend 4,5 & 6 nov.

Donderdagavond was de laatste avond van Auke haar ouders en zusje dus hebben Auke en ik hun mee uiteten genomen. Op vrijdag zijn we naar de Union Buildings geweest en naar het Voortrekker Monument. Dit zijn echt dingen die je moet zien als je in Pretoria bent, het uitzicht is heel mooi, maar op zicht is er niet heel veel te zien. Bij de Union Buildings kun je alleen door een soort tuin lopen waar je een mooi zicht hebt op de gebouwen en over de stad. Het Voortrekker Monument beeld 2 verschillende mijlpalen uit van de geschiedenis, namelijk; de grote trek en de slag bij de bloedrivier. Binnenin het Monument kun je muurgraveringen zien die de geschiedenis uitbeelden. En onder het moment is een soort museum waar je ook een gedenksteen ziet, waar jaarlijks op de middag (12u) van 16 december (de dag waarop de Slag bij Bloedrivier uitgevochten werd) de zon de gedenksteen verlicht, gelegen in een crypte, waardoor het opschrift ‘Ons vir jou Suid-Afrika’ leesbaar wordt.
S’ avonds zijn we naar het vliegveld gegaan om de ouders en het zusje van Auke uit te zwaaien. Het was echt super slecht weer, regende keihard en het was aan het onweren. Erg eng om te rijden met een auto uit 1990 die ik totaal niet vertrouw, maar goed we zijn goed aangekomen en weer goed thuisgekomen. Later die avond was er nog een afscheidsfeest van een jongen uit ons huis. De dames die bij ons in huis werken, hadden voor ons gekookt; Pap met saus en vlees. Pap is gemaakt van gekookt maïsmeel, het lijkt een beetje op behangplaksel en droog cement. Niet echt lekker! Haha..
Bij de maaltijd hoorde ook een soort pakjesavond. Iedereen had een kleinigheidje moeten kopen. De meeste cadeautjes had je niet heel veel aan, zoals een kopje en een schoteltje, of chocolade, maar het idee was wel leuk.

Op zaterdag hadden we een verjaardag bij de Nederlandse jongens. Eerst zijn we naar de supermarkt geweest om eten te kopen voor de Bring en Braai oftewel Tjop en Dop (in Afrikaans). Ook hebben Auke en ik een Pudding/Grummel vlaai gemaakt :D helaas hebben we er zelf niks van gehad, maar hij was erg snel op, dus zal wel lekker zijn geweest :) .. De jongens hadden ook een geweldige verrassing voor ons… frikandel speciaal!!! :D Ik was zo gelukkig! Haha.. erg van genoten. S’ avonds zijn we ook nog op stap geweest.

Op zondag zijn we naar het stadje Cullinan Village geweest dat vernoemd is naar de eigenaar van de mijn. De Cullinan is de grootste ongeslepen diamant die tot nu toe op aarde is gevonden. De diamanten van de Cullinan werden geslepen in Amsterdam en verwerkt in de Britse kroonjuwelen. De grootste van deze is de Grote Ster van Afrika (Cullinan I), de grootste geslepen diamant ter wereld tot in 1985 de Golden Jubilee-diamant gevonden werd.
We hebben daar een tour bij de Cullinan Diamond Mine gehad. Stelde niet heel veel voor want je reed gewoon over de werkplaats en er werd iets bij verteld. Erg vermoeiend als je op stap bent geweest! Op het einde van de tour zijn we wel nog een juwelier geweest waar ons uitleg werd gegeven over verschillende diamanten, verschil in kleur, sterkte en vormen.
Vervolgens zijn we naar een soort museum geweest ‘McHardy House’, wat eigenlijk gewoon een huis was, waar je door de woonkamer, slaapkamer etc. liep. Ook niet echt geweldig dus! Maar het stadje zag er wel heel gezellig uit, leuke restaurantjes. Dus wel leuk voor een zondag :D .. s’ avonds zijn we nog gezellig gaan uiteten bij de Griek.. erg lekker! En toen maar eens vroeg naar bed gegaan..

Weekend 10,11,12 & 13 nov.

Op donderdag kwamen onze leraren Maarten Smeets en Anne-Marie Sommer naar onze stage toe. We hebben een presentatie gegeven en Ezekiel en onze leraren waren heel enthousiast :D ..een goed gevoel dus! We hebben ook samen met hun geluncht en in de avond samen gaan uiteten. Voor mij was het echt een leuk gevoel omdat de week van te voren de ouders van Auke er waren en nu hun 2. Voelde toch wel als een soort ouders :D haha zeker omdat niemand mij komt opzoeken hier in het verre Zuid-Afrika. Vrijdag zijn Susette, Joëlle, Auke en ik samen met Anne-Marie naar het Transvaal Natural History Museum geweest. Van de buitenkant ziet het er heel mooi uit, een mooi gebouw met dinosaurusskeletten ervoor. In het museum hebben ze ook collecties van Plio-Pleistoceen fossielen uit Sterkfontein, Swartkrans, Kromdraai en The Cradle of Humankind. Maar ook een grote verzameling zoogdieren, vogels, reptielen en ongewervelde (vooral Lepidoptera – motten en vlinders - en Coleoptera – kevers en snuitkevers). De dieren in het museum waren allemaal echte opgezette dieren. Op zicht wel leuk om te zien maar ook wel eng haha omdat ze toch echt waren.

Daarna zijn we naar Fort Klapperkop geweest. Fort Klapperkop is een Gauteng Provinciale Heritage Site en een Zuid-Afrikaans Nationaal monument. Dit fort is vooral gemaakt om de soldaten van de Zuid-Afrikaanse Defence Force in herinnering te houden. Het uitzicht was heel erg mooi, alleen het fort was niet heel speciaal, omdat het gewoon een militaire basis is geweest, dus er was niet heel veel te zien. Maar wel leuk om gezien te hebben.
Vervolgens zijn we naar Hatfield geweest en even geluncht bij McDonalds :D ..en toen hebben we Annie-Marie even laten zien waar we altijd op stap gaan en toen hebben we s’ avonds Maarten en Anne-Marie naar het vliegveld gebracht.

Zaterdag zijn Susette, Joëlle, Gerhard en ik naar Gold Reef City geweest. Dit is een themapark in Johannesburg. Het koste maar R 120.. wel een klein verschil met de Efteling :P ..
De eerste attractie waar we in wilden stonden we al meteen 1 uur in de rij en daar sta je dan.. pal in de zon te wachten voor 1:30 min. of fun.. Ook zijn we in de Lazy boats geweest, normaal in pretparken ga je dan in een bootje zitten en zie je een mooie omgeving of zo..maar is dit geval moest je jezelf van de kant wegduwen om ook maar een beetje vooruit te komen :D haha erg lazy dus!
Haha ochja..het was wel een hele leuke dag! Pretparken blijven leuk, hoe oud je ook bent ;) ..
De Nederlandse jongens waren toevallig ook is het pretpark, dus toen het park sloot zijn we samen met hen nog iets gaan drinken in Melville.. een gezellige straat/wijk in Johannesburg.

Op zondag ben ik lekker thuis gebleven en heb ik lekker gerelaxt. Later op de dag heeft Susette nog Vanillemilkshakes gemaakt en zijn Susette, Joëlle, Bart en ik ‘Gooische vrouwen’ gaan kijken :D ..
S’ avonds zijn we nog gaan uiteten bij MooMoo en daarna zijn Susette en ik nog even gezellig naar de Nederlandse jongens gegaan. Toen we daar kwamen lag iedereen al in bed ..Oeps :P net als de vorige keer haha lagen ze ook nog in bed! Och ja.. toch even leuk om langs te gaan.

• 14 November 2011 - 11:33

Anne-Marie:

Hoi Angelique,
    leuk om dit verslag te lezen! Het waren een paar gezellige en interessante dagen met jullie in Pretoria. alleen wel erg warm!
    De terugvlucht is prima gegaan, ik heb zelfs een paar uur kunnen slapen! Alleen had ik in Utrecht wat vertraging! Kom je helemaal uit Zuid Afrika, rijden dan de treinen niet... Maar uiteindelijk was ik om kwart voor drie in Sittard.
    Ben benieuwd hoe die milkshakes van Susette smaakten...
    doe ze allemaal de groetjes en geniet nog van je tijd in ZA want voor je het weet is het weer koukleumen in Nederland!
    groetjes Anne-Marie