Weekend Rafting, Hartbeesport, Groenkloof & Caves - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Angelique Micheels - WaarBenJij.nu Weekend Rafting, Hartbeesport, Groenkloof & Caves - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Angelique Micheels - WaarBenJij.nu

Weekend Rafting, Hartbeesport, Groenkloof & Caves

Door: angeliquemicheels

Blijf op de hoogte en volg Angelique

11 Oktober 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn weekend begint altijd al op donderdag rond 16.00 uur. Donderdagavond gaan we altijd op stap omdat het dan Studentnight is en we zijn dan te vinden in Dropzone. Eerst hadden we een braai/barbecue met het hele huis en de 7 Nederlanders uit een ander huis. Vervolgens zijn we dus na Dropzone gegaan, heel gezellig allemaal. :D Op een begeven moment wilde ik een trap aflopen, maar bleef vasthangen met mijn hak.. :O dus ben ik de trap afgevallen haha heel aantrekkelijk :P
Toen ik ging slapen kwam ik er pas achter dat mn scheenbenen open zijn, heel mooi haha.. De volgende ochtend/middag zijn Auke en ik pas om 13.00 uur opgestaan en hebben we een heerlijk lazy day gehad :D mag ook wel eens!
Voor de zaterdag hadden we besloten om te gaan Raften in The Crocodile River dichtbij Hartbeesport. We waren met 10 mensen en je kon met 2 personen in 1 bootje :) ..meteen in het water en we moesten al een bergje af, roeien..roeien..roeien..anders val je om haha. Een keer zaten we vast op een rots en er was ons voor gedaan wat je dan moest doen. In ons geval moesten we beide naar de voorkant van de boot gaan en dan bewegen zodat je losraakt. Deze activiteit duurde ongeveer 2 uur, dus je kunt je wel voorstellen dat ik echt pijn had in mn armen van het peddelen. Toen we klaar waren zijn we met zn allen achterin een bakkie gaan zitten en werden we teruggebracht naar onze auto’s. Iedereen was uiteraard zeike nat maar we waren wel zo slim om schone kleren mee te nemen. Vervolgens zijn we naar het meer bij Hartbeesport gegaan, dit was echt prachtig. Een heel groot meer met bergen eromheen. Bij dit meer lag ook het Snake Park, waar de meest giftige landslangen van de wereld wonen. Helaas was dit al dicht, maar aan de buitenkant van het park was wel een grote kooi waar aapjes inzaten :D hele schattige!
Toen zijn we verder gereden langs het meer en kwamen we uit bij de Hartbeesport Dam. Dit is een grote brug over een Dam heen, waar in het midden een soort Arc de Triomphe staat. Om van de ene kant naar de andere kant te komen, moest je door een tunnel door het gebergte :D alleen dit was niet een tunnel zoals bij ons maar je reed gewoon door de berg heen. Aan de 2 kanten stonden stoplichten en reden om de beurt de auto’s over de Dam heen. We hebben de auto geparkeerd en zijn over de Dam gelopen naar het middenpunt waar je een adembenemend uitzicht hebt over het gebied met een grote waterval.
S ’avonds zijn we voor het eerst naar een club geweest, genaamd: Moloko. Normaal als we naar Hatfield Square op stap gaan, komen we daar altijd langs. Dus nu dachten we, oké, we gaan eens hier naar binnen. Net op deze avond had ik geen hakkenschoenen aangedaan. Eenmaal bij de ingang was het dus de bedoeling dat iedereen netjes gekleed was en dat de vrouwen pumps dragen. Mmm..toeval! Toch mochten we naar binnen, het zag er echt heel sjiek uit. Kroonluchters, Lounchegedeeltes voor VIPS, bediening in suits and dresses, veel bewaking en danseressen op blokken. De dames kregen een heerlijk welkomsdrankje en de heren moesten zelf betalen haha :P
De muziek was echt heel leuk en we hadden een leuke avond, vervolgens gingen een paar drankjes bestellen aan de bar. (Normaal in Dropzone drinken we Brandy & Coke voor 19 Rand). ‘Graag 8 Brandy & Coke. The bartender said: ‘Are you sure’?. We: ‘Yes please’.
We kregen dus 8 drankjes en we moesten 800 Rand betalen, 100 Rand per drankje :O ..niet normaal! Haha mja we hebben er wel van genoten!

Voor de zondag hadden we besloten om naar een park te gaan en naar de caves, omdat die de vorige keer mislukt waren. Om 07.30 uur is iedereen opgestaan en om 09.00 uur waren we in het Groenkloof Nature Reserve. Hier zijn een hikingtrip van 3,5 KM gaan doen (op een zondagochtend!).
We liepen pal in de zon en geen dier te bekennen, alleen maar fietsers en auto’s. Opeens ziet iemand van onze groep in de verte aan de andere kant op een berg een Giraffe haha..ik zag dus helemaal niks maar goed. We zijn dus van het hikingpad afgegaan en recht naar die berg toe gelopen. Eenmaal daar aangekomen, was er een kudde Zebra’s en een aantal Giraffes. Ik ben op een steentje gaan zitten dichtbij de Zebra’s. Wat een schattige dieren! Ze lijken eigenlijk op een ezel en een paard, maar dan mooier. Eindelijk hadden we de dieren gevonden dus konden we weer naar de uitgang lopen. Ik denk dat we ongeveer 4,5 á 5 KM hebben gelopen.
Vervolgens zijn we naar de Sterkfontein Caves / Cradle of Humankind gegaan. Ik heb het hier al eens eerder over gehad in een van mijn andere verslagen, maar toen zijn we naar de verkeerde geweest ;) en nu gaat het over de echte grotten. De tour door de grotten duurde ongeveer 1 uur en we begonnen buiten bij allemaal gegrafeerde stenen. Onze gids legde uit welke professor of dokter wat heeft (uit)gevonden. Mrs. Ples is de bijnaam van een tussen 2,6 en 2,8 miljoen jaar oude schedel van een Australopithecus africanus. Het is de meest complete schedel die ooit van deze voorloper van de moderne mens is teruggevonden. ‘Little Foot’ is de bijnaam van een buitengewoon fossiel van een volledig mensachtig skelet dat is gevonden in 1994-1998. Het heet ‘Little Foot’ omdat het waarschijnlijk een skelet van een kind tussen de 13 en 15 jaar is. De grotten hadden een aantal jaren geleden 23 openingen, dit betekend dus dat dit kind door zo’n opening is gevallen en niemand hem ooit heeft gevonden. Veel van deze openingen zijn nu dichtgemaakt met lijm en daar kun je ook niet meer doorheen vallen. Diep in de grotten ligt ook een meer wat zo’n 11oC is. Dit meer is steeds hoger aan het worden waardoor steeds meer gedeeltes van grot onder water komen te staan. Bij dit meer werd ook een verhaal verteld over duikers, zij wilden graag weten hoe ver dit doorloopt en hoe diep het is. Helaas is bij een man het touw gebroken en kon zijn weg niet meer terugvinden naar de andere. Hij heeft zichzelf uit het water geholpen en heeft op een rots gewacht voor hulp. Maar hulp kwam pas 6 weken later :O ..
De route door de grotten was eigenlijk niet heel groot, we hebben af en toe moeten bukken en op onze kont naar de beneden moeten gaan, maar je zag nog allemaal andere gangen, maar daar durven ze niet naartoe, omdat ze bang zijn nooit meer terug te komen. Erg interessant allemaal! :D

Na onze grottentocht zijn we nog eventjes iets gaan drinken in Johannesburg en toen terug naar huis gegaan. Daar lekker een pasta gegeten met alle ingrediënten wat we konden vinden en toen zijn Gerhard, Auke en ik nog naar het huis van die andere Nederlanders gegaan om daar nog gezellig film te kijken. En toen was het weekend helaas weer voorbij, maar het was een heerlijk actief weekend!

• 11 Oktober 2011 - 19:28

Mam & Hans:

Phoe zeg wat een druk leventje heb jij / jullie. Hier begint het weekend paas vrijdag middag, maar het is je gegund. En voorzichtig met je teder lichaampje, zometeen heb je overal eelt, blaren, schaafwonden, etc......hihihi.
    Als je nog in je drukke agenda een klein gaatje zou kunnen vinden. Bijna 9000 km van jou vandaan wonen nog een paar mensen die je dierbaar zijn en zouden het ook wel weer eens leuk vinden als ze je nog eens een keer live op skype zouden ontmoeten.

De lieve groetjes van,
    Mam, Hans & Mitch

• 11 Oktober 2011 - 20:06

Marleen:

Hee Angelique!
    Schandalig dat ik nu pas wat van me laat horen! I know!:$
    Ik had je nog gesmst, maar ik geloof niet dat die is aangekomen ivm dat je denk ik een ander mobieltje hebt etc!
    Maar wat heb jij het goed daar geloof ik! Als ik zo je verhalen lees, wordt ik wel een beetje jaloers hoor!:P
    Lukt het me je stage ook een beetje?
    Heel veel plezier en succes nog en tot snel!
    kusxx Marleen

Ig mis dig waal heur! Maar ig gun t dig allemoal! Veul plezeer nog! :D

xxx

• 12 Oktober 2011 - 18:40

Oma En Opa Houben:

Angelique,Opa en Oma lezen je reis verslag zo gauw als het erop staat.Wat een leuke weekende heb jij daar!!! Geniet er maar van,want over 114 dagen ben je weer thuis. We kijken uit, wanneer we je weer eens op Skype te zien krijgen???

Groetjes Opa en Oma.xxxxxx