North Island - New Zealand - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Angelique Micheels - WaarBenJij.nu North Island - New Zealand - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Angelique Micheels - WaarBenJij.nu

North Island - New Zealand

Blijf op de hoogte en volg Angelique

23 December 2013 | Nieuw Zeeland, Auckland

*Heenreis*
Na een lange tijd van plannen en aftellen was het eindelijk vrijdag 8 nov. 2013. We zouden van Schiphol naar London vliegen, Londen naar Sydney en Sydney naar Auckland. Deze reis duurde ongeveer 30 uur en dan ook nog eens het tijdsverschil van 12 uur. Dat is best heftig! :P haha
Ondanks dat we bij elke vlucht vertraging hebben gehad, is toch alles goed gegaan en zijn we veilig aangekomen in onze eerste bestemming van de reis: Auckland.

*Auckland*
In Auckland aangekomen zijn we naar ons hostel gegaan ( Nomads Fat Camel). Dit was even schrikken want onze kamer lag vol met troep en spullen van andere backpackers. Het hostel was niet heel schoon maar uiteindelijk is dat niet zo heel erg, je slaapt er alleen. De dag dat we aankwamen hadden we maar een halve dag dus hebben we een beetje rondgelopen in de stad, beetje boodschappen gedaan, de reis goed ingeluid met een lekkere fles Nieuw Zeelandse wijn en kennis gemaakt met onze 6 mannelijke roommates (1 nederlander, 2 duitsers, 1 hongaar, 1 amerikaan en 1 braziliaan) en overige backpackers.
De volgende dag zijn we naar One Tree Hill geweest. Dit is een heel mooi uitkijkpunt over Auckland (360*). Vervolgens zijn we verder gegaan naar Mt Eden, dit is een oude vulkaan die helemaal begroeit is met gras. Dit punt geeft ook weer een mooi uitzicht over Auckland, alleen dichterbij de stad. Na deze 2 wandelroutes dachten Jamie en ik dat we wel terug richting de stad konden lopen via verschillende parken, haha natuurlijk zijn wij vet omgelopen, zelfs langs de snelweg. Maar uiteindelijk toch weer het hostel teruggevonden met erg veel pijn aan de voetjes haha..
Die avond hebben we dan ook niet heel veel meer gedaan aangezien de jetlag ook nog present was :).
Na een heerlijke nacht hadden we weer een avondtuurlijke dag voor de boeg. Om 09.00 uur hebben we de ferry gepakt naar Waiheke Island. We hadden de mogelijkheid om een mountainbike, scooter of auto te huren, maar nee, wij hebben heel wat walkingtrails gedaan :D heel trots!
Na een aantal trails wilden we richting een van de populaire stranden gaan. Een walkingtrail naar Palm Beach zou ons nog wel lukken ;) haha...Niet Dus! We hadden zelfs een kaartje en we hadden de weg gevraagd en nog hebben we gewoon in een groot rondje gelopen! We kwamen op een kruising uit waar we uren geleden ook waren geweest :O OMG! Ik kon het niet geloven en Jamie moest alleen maar lachen omdat we zo kapot waren. Dus hebben we maar een bus gepakt naar Palm Beach. Palm Beach was echt hemels na zo'n walkingtrail en het voelde na een paar grijze dagen in Auckland echt als vakantie.
Eenmaal terug in het bewolkte Auckland, hebben we ons lekker opgefrist en het grappige is dat onze roommates zeiden ' Why are you so dressed up?' 'Special occasion?' :D
Nee hoor, Jamie en ik zijn gewoon backpackers met stijl :P haha niet zo slonzig alsof je net uit bed komt. Dat konden de roommates wel respecteren ;)..Later die avond hebben we nog leuke mensen leren kennen in de bar en hadden we onze laatste avond in Auckland.

*Hot Water Beach*
In de ochtend zijn we vertrokken vanuit Auckland richting de Coromandel en zijn we gestopt bij ' Cathedral Cove'. Na een mooie walkingtrail kom je uit bij een heel mooi strandje met een prachtig uitzicht. Helaas hadden we maar 1 1/2 uur dus konden maar -/ 30 min. zonnen. Vervolgens zijn we verder gereden naar Hot Water Beach. Daar ligt 1 hostel/camping en dat is het dan ook haha..maar het zag er echt super uit! We hadden allemaal kleine lodges met schone, goede bedden en heerlijke douches. Later in de avond zijn we met de hele groep van de Kiwi Bus richting het strand gelopen om kuilen te graven in het strand. Het water in Hot Water Beach is 64 graden en je kunt dus gaan graven als het vloed is. Zo krijg je een lekker warm bad met het water van het strand en van de zee. Echt heel leuk om allemaal kuiltjes op het strand te zien waar mensen in liggen te relaxen. Je moet er wel voor zorgen dat er af en toe wat koud water bij komt, want de stoom komt er gewoon vanaf en je kunt je echt verbranden.

*Waitomo*
Op weg richting Waitomo zijn we gestopt bij het Karangahake Scenic Reserve om een leuke wandeling te maken langs de bergen. We moesten ook een gedeelte door een tunnel waar je echt niks ziet, alleen maar elkaar en de muren moest vasthouden. Daarna zijn we doorgereden naar het hostel in Waitomo en kon je buiten de cave activiteiten lekker relaxen of een walkingtrail doen door de mooie omgeving. Aangezien we ons geld willen sparen voor de activiteiten die we echt willen doen, hebben we zelf een wandeling gemaakt. Verder was het een rustige doorreisstop waar voor de rest dan ook niks te doen is.

*Rotorua*
Onze dag begint uiteraard weer met een lekkere bush walk in het Ruakuri Reserve. Lekker actief zo op de vroege morgen :D haha
Maar we zijn er onderhand wel aan gewend en vinden het vaak ook niet heel vermoeiend. Bij deze walk loop je langs en door rotsen, langs kleine rivieren en het mooie natuurlijke bos. Voorheen waren hier voornamelijk rotsen en grotten, maar door de jaren heen zijn er veel bomen en planten gegroeit en zijn als het ware de grotten en rotsen opengebroken waardoor je een heel mooi zicht hebt als je erdoorheen loopt. De rivier die normaal bovenop de rotsen liep, loopt er nu tussendoor. Door het openbreken van de rots is de binnenkant helemaal begroeit met de mooiste bomen en planten.
Daarna zijn we verder gereden naar Rotorua. Eenmaal daar aangekomen zijn we het kleine stadje gaan verkennen. Er is een groot meer en wat parken, door de rest niks. Rotorua staat bekend om de vieze geur in de stad. Dit komt omdat er gassen vrijkomen door de 'geothermal activity' in de stad. Door de hele stad zie je stoom uit waterbronnen komen. Het ziet wel cool uit maar het stinkt echt naar rotte eieren, echt heel vies!
Omdat we toch iets leuks wilden gaan doen, zijn we naar de Polynesian Spa gegaan, eventjes lekker relaxen :D
Er waren verschillende pakketten waaruit je kon kiezen. Wij hadden voor de ' Lake Spa' gekozen. Hier kon je tot s'avonds 22.30 uur blijven als je dat zou willen. Er waren 4 baden (36, 38, 40, 42 graden) waar je dus kon beginnen bij 36 en rustig kon opbouwen naar 42. Naast de heerlijke spa baden met een geweldig uitzicht op het meer, waren er ook verwarmde ligbedden. Na 4 a 5 uur relaxen voelde we ons echt heel goed en uitgerust. Terug bij het hostel hebben we nog een lekker drankje gehad en gezellig gepraat met de eigenaar van het hostel. Erg leuk om met een Maori local te praten en te leren over hun leven hier in Nieuw Zeeland.

*Taupo*
Vroeg in de ochtend op weg naar Taupo zijn we gestopt bij 'Te Puia'. Dit is Nieuw Zeelands bekendste thermal park. Hier kun je geysers, hete waterbronnen, kokende modderpoelen, een Maori arts en crafts centre en een Kiwi bird house bekijken. De Maori centre is een school waar maar 15 studenten per keer les krijgen in de oude kunst van het maken van houtwerken en textiel. Daarnaast hebben ze een Kiwi breading program. De Kiwi bird overleeft het eerste levensjaar vaak niet in het wild. Vandaar dat ze deze nationale bird willen beschermen.

In de vroege middag kwamen we aan in Taupo en we hadden besloten om samen een bungy swing te doen en Jamie erna nog te gaan skydiven. Met de swing was ik zo ongelofelijk nerveus, ik durfde eigenlijk echt niet. Maar omdat we samen konden gaan kon ik het wel aan haha. De swing is langs een cliff en je hebt een freefall van 44 m. Daarnaast is het een swing van 180 graden over een supermooi meer. Ik ben echt blij dat ik het gedaan heb, was echt super leuk!
Vanuit de bungy werden we opgehaald met een limo ;) heel leuk! De limo hoorde bij de skydive. Aangezien ik in Zuid-Afrika ben gaan skydiven en het hier echt niet normaal duur is, heb ik deze maar geskipt. Voor Jamie was het de eerste keer dus zeker de moeite waard. Vanaf 15000 ft had ze een prachtig uitzicht op het Tongariro National Park en het meer.

De volgende dag hadden we onze Tongariro Alpine Crossing. Dit is een walkingtrack van 19,4 k en is rated als één van de top 10 - 1 dag walks van de wereld. De track kun je in 7/8 uur doorlopen maar er zijn ook nog 2 andere side tracks, Mt Ngauruhoe summit oftewel Mt Doom van Lord of the Rings en Mt Tongariro summit. De track begon bij de carpark ( mangatepopo) richting de soda springs. Dit was nog niet zo moeilijk, alleen zijn sommige opstapjes voor mij iets te hoog haha. Na 1,5 k scheurde ik uit mn broek :O gelukkig had iemand van onze groep 2 sportbroeken over elkaar aan, thank God! Ik kon echt niet half in mn blote kont bergen beklimmen haha. Aangekomen bij de soda springs kun jr Mt Doom heel goed van de achterkant zien. Het volgende stuk was van de Soda Springs naar de South Crater. Dit stuk is al meteen een challenge, je moet namelijk de Devil's Staircase op. Aan de top kom je dan uit bij het begin van de South Crater en de start van de side track van Mt Doom. Het beklimmen van Mt Doom is erg gevaarlijk en duurt nog eens 3 uur extra. Ze zeggen dat je Mt Doom alleen kunt beklimmen als je de Devil's Staircase makkelijk vond. Haha uiteraard was dat NIET makkelijk, maar ik wilde het wel proberen. Ik ben tot ongeveer 1600 m van de 2291 m gekomen. Toen ben ik weer naar beneden gegaan waar de normale track verder ging. Om Mt Doom te beklimmen kom je echt tijd tekort. De laatste bus vertrekt om 16:30 uur, daarna heb je pech. Het is echt in the middle of nowhere en Taupo is 1,5 uur rijden.
Eenmaal onder gekomen van Mt Doom, wat niet makkelijk is, zijn er verder met de track gegaan. De South Crater naar de basis van de Red Crater Ridge is echt prachtig! Hier loop je tussen de bergen door en moet je op het einde de Red Crater Ridge op. Dit is het steilste gedeelte van de track en tevens het hoogste punt van de track 1886 m en halfway point! Jeej.. Haha :)
Nu nog omlaag komen naar de Emerald Lakes. Dit loopt echt zo steil naar beneden en is erg smal dat je echt bang bent om te vallen. Je moet echt je hakken in de grond duwen en je tenen omhoog houden en proberen naar beneden te lopen. Met de All Stars schoentjes is het niet heel makkelijk dus ben 3 of 4 keer uitgegleden op mijn kont haha maar ik was gelukkig niet de enige :).
Wanneer je deze berg afgaat heb je wel een geweldig uitzicht op The Blue Lake en The Emerald Lakes. Als je het pad naar beneden volgt langs de Emerald Lakes kom je in de Central Crater terecht. Hierna volgt een kleine klim naar The Blue Lake. Het volgende stuk is van The Blue Lake naar de Ketetani Shelter. Dit gedeelte gaat via de Rotopaunga Valley naar beneden. Hier moet je zo snel mogelijk doorheen gaan omdat er veel volcanic activity is. Toen we bij dit punt aankwamen stond er aangegeven dat de track gesloten was, maar we moesten er toch doorheen om naar de finish te gaan. Het pad is erg smal en dicht langs de afgrond. Daarnaast zie je op de track meerdere malen zwart gekoolde stenen liggen. De Te Maari Crater op de noordelijke kant van Mt Tongariro is op 6 augustus en 21 november 2012 op verschillende plekken uitgebarsten. Tot op de dag van vandaag blijft de stoom uit deze openingen komen.
Een eruption kan dus elk moment gebeuren. Aangekomen bij de Ketetahi Shelter kon je eindelijk naar de toilet haha de laatste keer was uren terug, nog vóór de Devil's Staircase. Het laatste stuk is zigzag omlaag van de berg en daarna nog een stuk door een native forest. Het lijkt niet al te ver, maar dit is het langste en saaiste stuk van ongeveer 2 uur. Toen we eindelijk bij de finish waren was het 15:50 uur, dus 8 uur en 20 min gelopen. De spieren in mijn benen waren gewoon aan het trillen toen ik stilstond, maar het was echt geweldig en het vetste wat ik in het Noordereiland heb gedaan. Het was een mentale en fysieke challenge en ben echt super trots dat Jamie en ik dit hebben gedaan.
Dit was tevens de laatste dag in Taupo dus hebben we na de crossing in de bar gehangen :D dat hadden we wel verdiend!

* River Valley *
Back in the bus!
De dag begint met een walk in het Tongariro National Park. In dit park zie je veel bekende plekken van de Lord of the Rings Triology. We zijn naar een rivier gelopen waar in de film, Gollum vis vangt. Echt heel leuk om die filmlocaties te zien.
Wanneer je richting River Valley rijdt is dr omgeving echt heel mooi. Heel veel bergen, groen, schapen, rivieren en complete rust. We sliepen in de River Valley Adventure Lodge. Deze lodge ligt echt tussen de bergen met de Rangitikei River aan de voorkant. We hebben lekker een dag gerust op het gras langs de rivier en in de avond een gezellige avond gehad in de bar met de Kiwi's van de bus :).

* Wellington *
We hadden maar 1 dag in de hoofdstad Wellington dus 1 ding wat je niet mag missen is het Te Papa Museum. We zijn samen met onze Kiwi vriendjes door het museum gelopen en daarna samen gekookt: mashed potatoes, veggies and sausages :D.
In de avond hebben we goed gebruik gemaakt van Happy Hour in de Basement Bar van het Base Hostel. De volgende ochtend moesten we de ferry pakken om naar het Zuidereiland te gaan. Dit duurt ongeveer 3 uur en kwamen we aan in het plaatsje Picton. Vanuit daar was het nog even rijden naar Kaiteriteri / Abel Tasman, onze eerste plek in het Zuidereiland.

• 23 December 2013 - 07:44

Marleen:

Wauw Angelique!
    Wat een verhaal! Wat zijn jullie actief!!
    Het klinkt super! Veel plezier nog!
    Xx

• 23 December 2013 - 11:06

Mam:

Super wat een belevenis!!!

Hou van je xxxxxxxxxxx

• 23 December 2013 - 23:04

Opa En Oma Houben:

Hallo Angelique en Jamie.
    Wat zijn jullie sportief met wandelen en klimmen.
    Wat is het een mooi land van foto,s die ons hebt gestuurd, en je verhaal .

Geniet er maar van,nog veel plezier,en tot gauw misschien op Skype.

Lieke Opa en Opa houden van je.xxxxxx