Thailand Part 1 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Angelique Micheels - WaarBenJij.nu Thailand Part 1 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Angelique Micheels - WaarBenJij.nu

Thailand Part 1

Blijf op de hoogte en volg Angelique

17 Februari 2016 | Thailand, Bangkok

Bangkok:
Na een langdurige vlucht met alleen maar Chinese films :| en 2 Engelse films kwamen we aan in Bangkok. Het hostel (Nappark) zag er top uit! We sliepen in een 22-bed slaapzaal met allemaal aparte gedeeltes. In onze dorm verbleven Amerikanen, Engelse, Duitsers en wij Dutchies. De 1ste dag hadden we een heftige jetlag dus zijn we gewoon een beetje gaan rondlopen, Thais eten gehad en een paar cocktailtjes. De 2de dag hebben we rondgereden in een tuktuk om tempels en boeddha’s te bekijken. Samen met een vrouwtje (Aon) van de tourist information hebben we onze reis verder uitgestippeld. Later in de avond hebben we onszelf verwend met een Thaise voetmassage :) even wennen maar echt heerlijk en zo ontspannend. Daarna zijn we met een aantal van onze dorm op stap geweest naar een rooftop bar. Erg gezellig met live muziek.
De 3de dag hadden we een fietstour geboekt bij Co van Kessel, een Nederlands bedrijfje. Highlights van de tour waren o.a. Chinatown's smalle steegjes, marktjes en zijstraatjes. Ook fietsten we door het lokale Thonburi aan de andere kant van de rivier. Hier zijn we ook naar een boeddhistische tempel geweest. Erg leuke fietstour waarbij je het echte Bangkok ziet.
Na de fietstour wilden we graag naar de skybar, dit is een bar waarbij je op de 63ste verdieping de skyline van Bangkok kunt bewonderen. Met goede hoop gingen we met de tuktuk ernaartoe. Helaas waren we te 'undressed for the occasion'... :( je moest echt in gala kleding komen en laten we die nou net niet bij ons hebben in onze backpack haha... Ochja :P
Na wat cocktailtjes en weer een leuke stapavond op Koh San Road met onze roommates hebben we weer een paar kleine uurtjes geslapen.
Oudjaarsdag, tevens onze laatste dag in Bangkok, zijn we ietsje langer blijven liggen aangezien we echt gesloopt waren. Daarbij past het Thaise eten ook niet echt bij mij haha..ik was namelijk al dagen ziek. In de middag zijn we naar het Grand Palace gegaan en nog een beetje rond gaan lopen in Bangkok. Bij de toeristische plekjes is het soms zo ontzettend druk dat het echt niet meer te doen is. Dat is wel jammer.
Om nieuwjaar te vieren was het plan dat we eerst naar Central World zouden gaan om het vuurwerk te kunnen bekijken en daarna terug naar Koh San Road te gaan om te stappen. We gingen met 4 tuktuks richting Central World :D echt grappig, die dingen gaan soms super hard. Eenmaal aangekomen schrokken we een beetje van de hoeveelheid mensen. Er zijn echt honderden duizenden mensen. Elkaar kwijtraken kan dus makkelijk. Uiteindelijk wilde een deel van de groep toch niet bij Central World blijven dus zijn we met 4 gebleven. Na lang wachten kwam dan het vuurwerk, alles tegelijk waardoor je niet eens wist waar je moest kijken haha..maar uiteraard heel mooi :)
Na het vuurwerk in een tuktuk gesprongen om terug te gaan naar Koh San Road. De rest van onze groep was daar. Ook op Koh San Road was het erg druk maar zo'n gezellige sfeer.
Eventjes later zijn we teruggegaan naar het hostel om onze backpack in te pakken. De taxi kwam ons namelijk om 06:00 uur ophalen :O haha aangezien de nachttrein niet meer beschikbaar was hebben we een vlucht geboekt van Bangkok naar Chiang Rai.
Die paar dagen Bangkok waren echt killing hahaha maar we moesten verder met ons avontuur. De vlucht duurde maar 1 uurtje waarvan we ook echt 59 minuten hebben geslapen :D .

Chiang Rai:
Aangekomen in Chiang Rai moesten we een eeuwigheid wachten op een taxi en toen we eindelijk een taxi hadden ging de taxichauffeur ook nog eens tanken onderweg en eten kopen :S beetje asociaal als je het mij vraagt haha..
Eigenlijk wisten we niet goed wat we in deze stad kwamen doen, we hebben namelijk alleen de Witte Tempel bekeken die overigens wel heel mooi is hoor, maar verder is Chiang Rai meer een plek om doorheen te reizen en er niet te overnachten. Good to know for next time ;)

Chiang Mai:
Laat in de avond kwamen we aan bij ons hotel en zijn we gaan kijken wat onze planning wordt voor de komende 2 dagen. Dag 1 zijn we naar het Elephant care project geweest. Dit lag op ongeveer een uurtje rijden van Chiang Mai. Een hele mooie omgeving bij boerderijen in de bergen. Eerst mochten we ons omkleden in prachtige farmers pakjes :) anders herkenden de olifanten ons niet haha..vervolgens werd er het een en ander verteld over de olifanten. Aziatische olifanten hebben 2 bulten op het hoofd en kleine oren, dit in vergelijking met de Afrikaanse olifant die groter zijn en grote oren hebben. Op de farm hadden ze 3 olifanten, 1 van 18 maanden, een mama van 17 jaar en haar kleintje van 1,5 maand. We kregen een tasje met bananen mee die we de olifanten mochten voeren. Erg grappig hoe ze dat met hun slurf aanpakken. En die kleine was ontzettend cute <3 we konden ze ook aaien.. Hun harde huid voelt eventjes raar maar wen je snel genoeg aan. Op hun hoofdje en de rest van de huid hebben ze allemaal harde haartjes die lijken op stekeltjes. Olifanten houden van bamboeblaadjes dus deze mochten wij als boeren zelf op het veld gaan hakken :D. Na een wandeling op de berg gingen we zelf eten voor de olifanten maken. Hierin zat rietsuiker, bananen, vruchten, zaden en zorgde ervoor dat de olifanten gezond bleven. Van dat kwakje maakten we balletjes en gaven we aan de olifanten, dit keer niet via de slurf maar via de mond :).. best eng omdat een olifant toch wel groot is en je niet goed weet wat je moet doen.
Na de lunch mochten we even een powernap doen in een bamboehangmat. Echt heerlijk in zo'n rustige mooie omgeving. Daarna gingen we een korte trek in de jungle doen. De olifanten liepen voorop en wij erachteraan. Wij wilden zelf niet op de olifanten rijden dus vandaar dat we voor een care project hebben gekozen.
Als laatste mochten we de olifanten wassen. Dit was erg leuk om te doen :D.
In de avond zijn we nog over de sunday market gelopen en eventjes een half uurtje genot gehad van een voetmassage voor 90 bath, dat is ongeveer € 2,30 :P...Echt goedkoop haha
Dag 2 zijn we naar het Tiger Kingdom geweest en naar de Long Neck Karen Tribe geweest.
Ik wist niet goed wat ik van de tijgers moest vinden, je hoort namelijk veel verhalen erover. Toch had ik niet het idee dat de dieren gedrogeerd waren. De tijgers waarmee ik op de foto sta waren gewoon aan het spelen en leken niet ongelukkig te zijn. Maar goed ik weet er het fijne niet van natuurlijk…wel moet ik zeggen dat mijn eerder ervaring in Zuid-Afrika veeeel beter was. De leeuwen leefde daar in het wild en met genoeg ruimte. Ik heb nu deze ervaring meegemaakt en zal het ook niet opnieuw doen. De Long Neck Karen Tribe was interessant om te zien. Je staat eigenlijk een beetje vol verbazing hoeveel ringen zij om hun nek hebben en hoe jong die kinderen zijn. Dit is een traditie in deze tribe maar toch heel gek voor ons. Zeker wel een leuke ervaring omdat het lieve mensen zijn en het helemaal niet erg vinden om met je op de foto te gaan.

Pai:
De weg naar Pai is echt een slingerweg in de bergen. Onze chauffeur reed dan ook echt te hard en meerdere in de bus waren er misselijk van hoe hard hij door de bochten ging. Uiteindelijk zijn we dan toch heelhuids aangekomen in het gezellige Pai. Er hangt een hele relaxe sfeer en is een beetje een hippie stadje. Helaas had den we hier maar 1 nacht. Maar goed we hebben ons meteen omgekleed en met een Nederlands koppel 2 scooters gehuurd om naar de Pai Canyon te gaan en hier de zonsondergang te bekijken. De Pai canyon heeft extreem smalle paden en aan beide kanten afgronden van wel 50 meter. Al snel genoeg toen we hier aankwamen zou de zon ondergaan dus we hebben ons een mooi plekje midden in de Canyon uitgezocht om de zonsondergang te bekijken, altijd mooi om te zien :). Toen de zon onder was hebben we nog een rondje in de Canyon gedaan en daarna teruggegaan naar onze scooter. In de avond hebben we met 2 Nederlandse meisjes gezellig een hapje en drankje gedaan. Van iedereen die je leert kennen hoor je de meest geweldige verhalen over hun avonturen. Dit is ook een van de redenen waarom backpacken zo leuk is!

Sukhothai:
In de namiddag kwamen we aan in Sukhothai en zijn we gelijk naar het Historic park gegaan. Dit is een van de oudste parken met ruïnes en tempels van Thailand. In de avond zouden de tempels verlicht worden wat heel mooi zou uitzien. Wij wachten totdat de lichten zouden aangaan maar er gebeurde niks. Bij de ingang even nagevraagd en bleek dat ze dat alleen op zaterdag doen :S lekker dan.. Ga je speciaal voor dat park naar Sukhothai. Maar goed we hebben het gezien en zag er sowieso sjiek uit :).
De volgende dag zouden we om 06:45 uur opgehaald worden om naar Bangkok te vliegen en daar de nachttrein naar Chumphon nemen. Helaas werd Jamie erg ziek waardoor ze naar het ziekenhuis in Sukhothai moest. Ze had een bacterie opgelopen waardoor ze helemaal uitgedroogd was. Niet goed wetende wat te doen aangezien we het meeste geboekt hadden, ben ik alsnog naar Bangkok gegaan om naar de tourist information te gaan. Het vrouwtje (Aon) die ons heeft geholpen met onze reis plannen heeft samen met mij gekeken wat de opties voor Jamie waren. Ik zou de nachttrein nemen en Jamie volgde later via 2 snelle vluchten. We zouden rond dezelfde tijd op Koh Tao met verschillende ferry's aankomen.

Koh Tao:
Na genoeg uurtjes wachten op het treinstation in Bangkok vertrok om 19:30 uur de nachttrein naar Chumphon. Wat een ervaring! Haha ik vond het echt super leuk. De wagon is eerst vrij normaal met zitbanken. Op een bepaald tijdstip komt een soort conducteur de bedjes opmaken :D. Ik had een lower bed wat echt super comfortabel is en breder dan de upper bed. De zitbanken werden uitgeklapt en in het plafond zat het upper bed verstopt. Heel handig haha..
Iedereen kreeg ook gordijntjes voor het bed. Daar lag ik dan...in mijn super comfi hutje, kijkend naar buiten en toen ik ging slapen gordijntjes dicht en heerlijk slapen. Dit was echt het beste bed dat ik in Thailand heb gehad haha. De Thai zijn blijkbaar gewend om op keiharde bedden te slapen waar de spiralen in je lichaam steken. Dus dit was echt geweldig! :D
Al rond 05:00 uur kwamen we aan in Chumphon. Hier moest ik een bus naar de pier pakken om vervolgens met de ferry naar Koh Tao te gaan. Inmiddels had ik al meer dan 24 uur gereisd en van al dat reizen wordt je echt super moe dus overal lig je op apegapen :P haha
Eenmaal aangekomen in Koh Tao ben ik gaan ontbijten en heb ik op Jamie gewacht... En eindelijk weer herenigd :D.
Op Koh Tao hadden we onze PADI Open Water Course op de planning staan. Aangezien Jamie nog ziek was mocht ze niet duiken dus heb ik de cursus alleen gedaan. De dag van aankomst ben ik meteen begonnen met de theorie. Urenlang saaie filmpjes kijken en vragen beantwoorden, leek geen eind aan te komen :(... Dag 2 was de hele dag in het zwembad. Hier moesten we allerlei skills uitvoeren zoals je regulator uithalen onder water, je drijfveer oefenen, je masker vol laten lopen etc. Dag 3 hebben we de ochtend in het zwembad gehad en de middag gingen we de boot op om duik 1 & 2 te doen. In het zwembad hebben we nog skills en een zwemtest gedaan. Iedere duiker heeft altijd een buddy die op jou let en jij op hem/haar let. Duik 1 & 2 waren 11/12 meter en moesten we met onze buddy allerlei skills onder water doen. Voordat je het water ingaat doe je altijd een check samen met je buddy.
BWARF
B= bcd (vest)
W= weight (gewichtenriem)
R= releases (gespen van je vest)
A= air (regulators)
F= final oke (luchtfles controleren)
oftewel Bangkok Women Really Are Fellas :D hahaha makkelijk te onthouden.
De cursus was tot nu toe ontzettend zwaar. Dit kwam door de lange dagen, trage en niet luisterende mensen in mijn groep. Dag 3 was ook echt de langste dag, van 07:00 uur tot 21:00 uur en ik was er helemaal klaar mee.
Dag 4 waren duik 3 & 4 gepland en afsluitend het examen. Duik 3 hadden nog wat skills zoals het masker van je hoofd halen terwijl je op de grond zit met een diepte van 18 meter. Super scary is dit en was ook zeker niet het hoogtepunt van de cursus haha.. De vorige dag was namelijk een meisje uit mijn groep helemaal in paniek geraakt toen ze haar masker vol moest laten lopen. Op zo'n moment moet je echt niet kijken want dan maak je jezelf echt gek.
Maar eind goed al goed..duik 4 was relax zwemmen, visjes kijken en genieten. Examen gemaakt en gehaald met 86%. Jeej!! :D
Avondje goed afgesloten met een paar drankjes aan het strand met gezellige Ierse mensen.